Werkplek op kantoor inrichten: waar denk je aan? - De Stylingfabriek • Lifestyleblog | Design, Modeblog & meer!
18151
post-template-default,single,single-post,postid-18151,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.1,vc_responsive

05 mrt Werkplek op kantoor inrichten: waar denk je aan?

Gemiddeld brengen we meer tijd door op kantoor dan ergens anders. Toch besteden we vaak te weinig tijd en aandacht aan de kantoorinrichting. Vreemd, nietwaar? Als werkgever ben je grotendeels verantwoordelijk voor de productiviteit op kantoor. Dit wordt in stand gehouden door het werkplezier en het comfort tijdens het werken. Werkplekken inrichten is dan ook heel belangrijk om dit te verwezenlijken.

Toch is voor lang niet iedereen duidelijk waar een werkplek aan moet voldoen. Bovendien is er zoveel om rekening mee te houden, dat de meeste mensen geen idee hebben waar te beginnen. In dit artikel helpen we je graag op weg. Aan de hand van enkele nuttige tips vertellen we je hoe je eenvoudig een ergonomische en prettige werkplek samenstelt.

De juiste akoestiek

Het is voor de medewerkers van essentieel belang dat zij geconcentreerd te werk kunnen gaan. Dit is echter onmogelijk wanneer de akoestiek niet juist is. Wanneer ze constant geluidsoverlast ervaren door hun collega’s of andere omgevingsgeluiden. Sommige mensen hebben hier bovendien meer last van dan anderen. Daarom is het belangrijk om hier extra in te investeren. Maar waar denk je dan aan?

Er zijn verschillende manieren om de akoestiek te verbeteren. Een veel gebruikte optie is het toepassen van pods. Dit zijn kantoorunits die in de huidige werkomgeving kunnen worden geplaatst. Beschouw het als kleine werkruimtes binnen de oorspronkelijke werkomgeving. Dit zijn goede plekken om ongestoord te kunnen werken, maar ook om vergaderingen te voeren of tot rust te komen. Een absolute must voor elke werkomgeving.

Vraag om advies aan de medewerkers

De beste manier om de werkomgeving te optimaliseren is door simpelweg advies te vragen aan de mensen die hier werken. Je kunt als werkgever onmogelijk weten wat jouw collega’s exact nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren. Daarom is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Natuurlijk kun je niet aan elke wens voldoen, maar zo kom je wel een heel eind om de perfecte werkplekken samen te stellen. Eventueel zou je ook een soort poll kunnen houden om de ideeën met de meeste stemmen vervolgens uit te voeren.

Ergonomische meubels

 

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de ergonomie op kantoor. Het is belangrijk dat alle medewerkers in staat zijn om ergonomisch te werken. Dat is niet alleen van belang voor de productiviteit, maar heeft ook gevolgen voor het wel en wee binnen het bedrijf.

Besef goed dat niet-ergonomisch werken grote gevolgen kan hebben voor de gezondheid. Wanneer medewerkers gedwongen worden om onder de verkeerde omstandigheden te werken, dan kan dit ertoe leiden dat ze sneller uit zullen vallen op het werk en het ziekteverzuim drastisch toeneemt.

 

Door te investeren in de ergonomie op kantoor, zorg je ervoor dat je medewerkers minder fysieke ongemakken zullen ervaren en zal het ziekteverzuim afnemen. Dit draagt indirect dus weer bij aan de productiviteit van het bedrijf. Genoeg redenen om voor ergonomische meubels te kiezen.